مسئول واحد:
آقای رضا محمدبابائی
کارشناس ارشد جامعه شناسی
آدرس پست الکترونیکی: r_m_babaei@yahoo.com
تلفن تماس: مستقیم 71732245و داخلی 2445
معرفی:
واحد دانش پژوهی آموزشی (فعاليت هاي نوآورانه آموزشي) با هدف مدیریت اجرائی، حمایت و تسهیل فرایندهای نوآورانه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل شده و در مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه واقع شده است. فعاليتهاي دانش پژوهي آموزشي (نوآورانه) به آن دسته از فعاليتهاي آموزشی بدیع و نوآورانه در حوزه آموزش و در سطوح مختلف (مقاطع) اطلاق مي شود که داراي 6 معيار گلاسيك (اهداف مشخص، آماده سازي مناسب، استفاده از روشمندي مناسب، ارائه نتايج مهم و قابل توجه، انتشار و معرفي مناسب برنامه و برخورد نقادانه با آن) است. فعاليتهاي دانشورانه آموزشي، نوعی فعالیت نوآورانه آموزشي است كه دارای 4 معیار فوق (اهداف مشخص، آماده سازی مناسب، استفاده از روشمندی مناسب، نتایج مهم و قابل توجه) باشد.
به منظور طبقه بندی فعالیتی در حیطه فعالیت دانش پژوهی آموزشی، لازم است اين فعاليت علاوه بر داشتن بعد كمي و كيفي در برگيرنده تعامل انجام دهنده (گان) آن فعاليت با جامعه آموزش علوم پزشكي باشد .به منظور برقراري اين تعامل لازم است كه مجري (مجریان) فعاليت مورد نظر نشان دهند كه براي اجراي آن فعالیت، از منابع و مستندات موجود در متون آموزش علوم پزشكي بهره برده اند و محصول و نتيجه فعاليت آموزشي آنها به نحو مناسبي در اختيار ساير اعضاي جامعه آموزش علوم پزشكي قرار گرفته است به گونه اي كه ساير افرادميتوانند بر پايه آن، اقدامات و فعاليت هاي بعدي را انجام دهند و بدين وسيله نتايج حاصل از اين فعاليت در طول زمان به گسترش دانش آموزش علوم پزشكي كمك خواهد کرد.
در این راستا و به منظور ارزیابی نوآورانه بودن فعالیت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی اقدام به تشکیل کمیته دانش پژوهی نموده و وظیفه بررسی مستندات مربوطه و اعطای امتیاز به آنها را بر عهده دارد. در آیین نامه جدید ارتقاء، اعضای هیات علمی میتوانند از امتیاز دانش پژوهی آموزشی در ماده 3 و در ماده 2 به طور همزمان، استفاده کنند.
نو و جدید بودن فعالیت نوآورانه آموزشی با توجه به سطوح ذیل مورد ارزیابی قرار میگیرد:
در سطح گروه آموزشي براي اولين بار انجام شده باشد.
در سطح دانشكده براي اولين بار انجام شده باشد.
در سطح دانشگاه براي اولين بار انجام شده باشد.
در سطح كشور براي اولين بار انجام شده باشد.
در دنيا براي اولين بار انجام شده باشد.
حيطه های فرايندهاي دانش پژوهي:
1. تدوين و بازنگري برنامه ريزي آموزشي: منظور، تدوين مجموعهای ازفعاليتهاي آموزشي در هر سطح آموزشي است كه دارای طراحی و سازماندهی سيستماتيك باشد و به طور طولي و متوالي مرتب شده است.
2. ارزشيابي: شامل ارزيابي فراگير (تماميفعاليتهاي مرتبط با ارزيابي دانش، مهارت، و نگرش فراگيران)، ارزشيابي اساتيد و برنامه هاي آموزشي است.
3 ياددهي و يادگيری: منظور هر گونه فعاليتي (اعم از تدريس مستقيم همچون: سخنراني و كار در گروههاي كوچك) است كه منجر به يادگيري فراگير ميشود و يا توسعه هر ارتباطي (مانند: منتورينگ) است کهموجب تسهیل در یادگیری فراگیر میشود .
4 محصولات آموزشی: شامل مواردي نظير وسايل آموزشي، لوح فشرده آموزشي با رعايت ساختار علمی، راهنماي مطالعه و يا ساير محصولاتي است كه به پيشنهاد كميته دانشگاهي و تائيد كميته كشوري دانش پژوهي در اين حيطه قرارمیگیرد.
5 مديريت و رهبري آموزشی:منظور فعالیتهاي راهبردي است كه سبب بهبود برنامه های آموزشي و پيشرفت عرصه آموزش ميشود.
6 يادگيري الكترونيك: منظور مشاركت در طراحي سيستم آموزش الكترونيك و اجراي آن در سطح دانشگاه (شامل آماده سازي محتوا، طراحي آزمون الكترونيك، هدايت كلاسهاي مجازي و ساير موارد مرتبط در صورت تاييد كميته كشوري) است .
meded.behdasht.gov.ir |